Shikigami (式神)
Shikigami to określenie yokai, które zawiązało kontrakt z medium, aczkolwiek nawet zwykli ludzie, zwłaszcza starsze pokolenie, słyszało o shikigami, czyli po prostu o chowańcach. Wiara w shikigami wywodzi się z onmyōdō. Zgodnie z tradycją onmyōdō, shikigami jest symbolem mocy onmyōji, ponieważ onmyōji może swobodnie używać shikigami tak, jakby była to jego własna moc.
Yokai stają się shikigami przez złożoną ceremonię zaklinania, która nie zawsze jest dobrowolna. Często bowiem egzorcyści wyłapują yokai i siłą zmuszają je do posłuszeństwa. Ich moc jest połączona z duchową energią ich pana. Jednakże jeśli dany egzorcysta jest nieostrożny bądź okaże słabość, ich shikigami może wymknąć się spod kontroli i z czasem napaść na własnego właściciela, zabijając go w zemście. Zazwyczaj chowance są wykorzystywane do wykonywania ryzykownych rozkazów dla swoich mistrzów, takich jak szpiegowanie, kradzież i śledzenie wrogów. Niektóre shikigami są połączone z rodzinami poprzez kilka pokoleń wstecz, czego przykładem jest klan Minamoto, gdzie od wielu setek lat mają kontrakty z niektórymi yokai.
W religii ludowej Izanagi-ryū (jap. いざなぎ流) - najbardziej elitarny onmyōji - zapanował nad wyjątkowo potężnym rodzajem shikigami zwanym shikiōji (jap. 式王子), aby odeprzeć katastrofy lub demony powodujące choroby. Zwykli egzorcyści nie mogli próbować go wezwać bez ryzyka utraty nad nim kontroli ze względu na jego podobną do Oni naturę.
Przyjmuje się zatem, że shikigami związane są z egzorcystami, jednak na przestrzeni wieków zdarzały się przypadki podobnych sojuszy zawieranych również między yokai a yurei.
Od strony technicznej
Aby ceremonia zaklinania zakończyła się sukcesem, musi zostać spełnionych kilka warunków. Z wiadomych powodów egzorcyści i silniejsze yurei mają większą szansę na powodzenie, aniżeli ludzie. Jeżeli kontrakt jest dobrowolny ze strony yokai, co się zdarza, wtedy ten proponuje wspólne wypicie sake z jednej czarki, a następnie wypisuje swoje imię na kartce papieru, którą wręcza danej osobie. Od tego momentu yokai staje się shikigami.
Jeżeli jednak zawiązanie paktu nie jest dobrowolne, wtedy też nieunikniona jest walka, podczas której potencjalny mistrz muszi zdominować yokai, unieruchomić go, a następnie wymusić na nim podanie imienia, które to z kolei jest zapisane na kartce papieru. W takim przypadku uwięziony shikigami będzie próbował przy każdej nadarzającej okazji zbuntować się i zaatakować swego właściciela.
Co to oznacza?
Oznacza to, że użytkownik musi spełnić wymagania, aby nie dopuścić do dominacji ze strony yokai. Do tego od czasu do czasu MG będzie wymagał rzutów kostką k6 na to, czy taka próba została podjęta. W przypadku, kiedy shikigami zrówna się bądź przerośnie swojego pana - zostanie rozegrana ponownie walka pomiędzy nimi.
Rozwój shikigami
Shikigami może być rozwijany, dzięki czemu będzie zyskiwał na przydatności. Niestety, z każdym kolejnym punktem będzie podnosiła się także możliwość buntu. Sytuacja nie dotyczy tych shikigami, które dobrowolnie zgodziły się na kontrakt. Warto podkreślić, że yokai to istoty ceniące sobie wolność, dlatego jedynie bardzo mały procent z nich zgadza się zostać czyimś shikigami. Zazwyczaj są to yokai silnie powiązane z daną osobą/rodziną/pokoleniami bądź znudzone dotychczasowym życiem. Z poziomu Karty Postaci nie ma możliwości zawarcia sojuszu z shikigami z założeniem, że był to sojusz dobrowolny.
Ludzie mogą zawierać kontrakty z niektórymi yokai, ale są to zazwyczaj te najsłabsze. Ich shikigami przybierają formy zwierzęce, dzięki czemu zwykły człowiek jest w stanie je dostrzec. Potrafią się również komunikować z nimi.
Każde z shikigami posiada 4 podstawowe statystyki, które oprócz wartości nie ulegają zmianie. Są to: siła fizyczna (SF), wytrzymałość (W), zręczność (Z) oraz siła woli (SW).
Yokai, które stają/mogą zostać shikigami zostały podzielone na pięć kategorii: D, C, B, A i niesklasyfikowane, gdzie D są najsłabsze, A - najsilniejsze. Z kolei do niesklasyfikowanych zaliczają się te, o których w podaniach, spisach i legendach praktycznie nie ma żadnych informacji oprócz jakiś pojedynczych wzmianek. Są to najprawdopodobniej najsilniejsze i najrzadsze shikigami.
Poziom kategorii określa dolną granicę statystyk oraz ich początkowy etap. Statystyki mogą być podnoszone aż do górnej granicy. Każdy wątek fabularny (w tym misje) z użyciem shikigami daje +1 do wybranej przez gracza statystyki. Do wątków zaliczają się tylko te, w których pojawiło się min. 5 postów na głowę.
Poziom | Dolna granica statystyk | Górna granica statystyk | KOSZT |
D | 30 punktów | 100 punktów | 500 PF |
C | 40 punktów | 130 punktów | 700 PF |
B | 55 punktów | 160 punktów | 1500 PF |
A | 100 punktów | 200 punktów | 3000 PF |
Punkty w danej statystyce są bonusem do rzutów w kostce. Na przykładzie: postać z siłą woli na poziomie średniozaawansowanym ma +10 bonusu, tak więc będzie ciężko zapanować nad shikigami, który w sile woli ma +30 etc.
Shikigami poziomu D
Nazwa | Opis | Statystyki |
Abura-sumashi | Yokai małych rozmiarów, którego głowa przypomina wielkiego ziemniaka, ubrany w słomę dawniej zamieszkiwał góry w południowej Japonii. Jest raczej przyjaźnie nastawiony do ludzi, dlatego też istnieje spore prawdopodobieństwo, że dobrowolnie zawiąże z którymś kontrakt. Nie odznacza się dużą siłą, a jego pozycja plasuje na podobnym poziomie co yurei bez kontraktu. Sprawdza się bardziej jako towarzysz niż wsparcie samo w sobie. Nastawienie: przyjazne, duże prawdopodobieństwo dobrowolnego kontraktu. Moc: jest w stanie sprawić, że podłoże w odległości pięciu metrów od niego stanie się śliskie i lepkie od oleju. Efekt trwa 3 posty na 6 przerwy. Wymagania: - | SF: 5 W: 5 Z: 15 SW: 5 |
Amanojaku | Bardzo małe yokai, mierzące zaledwie dwadzieścia centymetrów, będące jedną z odmian Oni. Uważa się, że Amanojaku jest w stanie sprowokować najciemniejsze pragnienia danej osoby, a tym samym podżegać ją do popełniania niegodziwych czynów. Opisuje się go jako istotę o skrajnie przeciwnej naturze. Gdy coś im się zabrania - zrobią to, tak dla złośliwości. Nastawienie: złośliwe, brak możliwości zawarcia dobrowolnego kontraktu. Moc: podżeganie innych do złych uczynków. Raz na wątek można rzucić k100 na manipulację, gdzie: 1-50 - sukces, 51-100 - porażka, jeżeli siła woli Amanojaku jest większa niż siła woli ofiary. Wymagania: siła woli na poziomie średniozaawansowanym. | SW: 5 W: 5 Z: 10 SW: 10 |
Chōchinbi | Niebieskie płomienie, które dawniej pojawiały się na polach ryżowych, teraz można spotkać je na obrzeżach miasta. Są raczej neutralne, choć zdenerwowane mogą wywołać małe pożary. Nastawienie: zależne od sytuacji. Raczej neutralne. Moc: są w stanie wywołać małe pożary (raz na wątek) oraz oświetlać ciemność niebieskim blaskiem przez 3 posty, na 2 przerwy. Wymagania: siła woli na poziomie podstawowym. | SF: 0 W: 5 Z: 20 SW: 5 |
Betobeto-san | Niegroźny yōkai, który zazwyczaj jest niewidoczny. Bardzo często można napotkać go w nocy, kiedy to upatrzywszy sobie "ofiarę" będzie podążać za nią gdziekolwiek ta zamierza się wybrać. I chociaż mówi się, że Betobeto-san nie wyrządza krzywdy ludziom, to jeśli ktoś usłyszy kroki, powinien zatrzymać się po jednej stronie drogi i powiedzieć "Naprzód, Betobeto-san", w innym wypadku nie będzie tak łatwo pozbyć się tego yōkai. Nastawienie: przyjazne, duże prawdopodobieństwo dobrowolnego kontraktu. Moc: niewidzialność na 5 postów z 3 przerwy. Wymagania: percepcja (słuch) na poziomie średniozaawansowanym. | SF: 5 W: 5 Z: 15 SW: 5 |
Shikigami poziomu C
Nazwa | Opis | Statystyki |
Kappa | Kappy to reptiloidalne yōkai, zazwyczaj są zielone, podobne do ludzi, z płetwiastymi dłońmi i stopami oraz przypominającym żółwia pancerzem na plecach. Kappa znani są z tego, że faworyzują ogórki i uwielbiają uprawiać zapasy sumo. Często oskarża się je o napaści na ludzi w wodzie. Są wielkości dziecka i zamieszkują stawy oraz rzeki Japonii. Niezdarne na lądzie, w wodzie czują się jak w domu i uwielbiają lato. Pomimo niskiego wzrostu są fizycznie silniejsi niż dorosły mężczyzna. Nastawienie: złośliwe, brak możliwości zawarcia dobrowolnego kontraktu. Moc: w przypływie odwagi mogą użyć większej siły raz na 10 postów, które przy rzucie na siłę fizyczną daje im +10 do wyniku. Ponadto potrafią pluć wodą na odległość, która w kontakcie jest bolesna niczym uderzenie biczem (2 posty użytkowania, 4 przerwy). Wymagania: siła woli na poziomie średniozaawansowanym, siła fizyczna na poziomie średniozaawansowanym oraz egzorcyzmy na poziomie podstawowym. | SF: 15 W: 15 Z: 0 SW: 10 |
Shikigami poziomu B
Nazwa | Opis | Statystyki |
Bake-danuki | Yōkai, które są kojarzone z japońskim jenotem lub tanuki. Są to istoty dość psotliwe oraz strachliwe, ale jednocześnie bardzo ciekawe świata, dlatego coraz częściej można je spotkać na leśnych ścieżkach, jeżeli jest się wyjątkowo uważnym. Ich charakterystyczną cechą jest moc, która pozwala im na przybieranie postaci innych rzeczy, zwierząt bądź ludzi. Silniejsze bake-danuki potrafią nawet opętać ludzi na pewien okres czasu. Nastawienie: strachliwe, brak możliwości dobrowolnego zawarcia kontraktu. Moc: potrafią przybrać postać innych istot oraz rzeczy na czas 4 postów z 6 przerwy. Wymagania: siła woli na poziomie średniozaawansowanym, egzorcyzmy na poziomie zaawansowanym, urok na poziomie średniozaawansowanym. | SF: 5 W: 10 Z: 20 SW: 20 |
Bakeneko | Wyglądem przypomina kota, choć często myli się go z nekomatą. Mówi się, że Bakeneko ewoluują ze starego kota, jednakże krążą również plotki, że koty, które zostały brutalnie zabite przez ludzi, stają się bakeneko i przeklinają swoich oprawców, by następnie dokonać na nich zemsty. Jakakolwiek nie byłaby prawda, faktem jest, że są to dość często spotykane yōkai, które może dostrzec o dziwo zwykły człowiek. Nastawienie: zależne od sytuacji. Moc: komunikacja z ludźmi oraz zamiana w człowieka na czas 5 postów z 7 przerwy. Wymagania: siła woli na poziomie średniozaawansowanym, egzorcyzmy na poziomie zaawansowanym. | SF: 10 W: 10 Z: 15 SW: 20 |
Dodomeki | Kobiecy yōkai, który jest przeklęty posiadaniem długich ramion zakrytych setkami ptasich oczu z powodu jej nawyku kradzieży pieniędzy. Ich wygląd może ulec zmianie, w zależności od preferencji, jednakże ramiona zawsze pozostają takie same. Nastawienie: negatywne, brak możliwości zawarcia dobrowolnego kontraktu. Moc: dają +30 do rzutów w kostkach na kradzież. Wymagania: siła woli na poziomie zaawansowanym, kradzież na poziomie podstawowym, egzorcyzmy na poziomie zaawansowanym. | SF: 5 W: 5 Z: 35 SW: 10 |
Shikigami poziomu A
Nazwa | Opis | Statystyki |
Inugami | Wyglądem przypominające psy. Wierzy się, że posiadanie inugami przynosi szczęście i dobrobyt, ponadto ich główna zaletą jest nie tylko szybkość oraz inteligencja, ale również protekcja swojego pana. Są niezwykle rzadkimi yōkai, które bardzo ciężko zarówno znaleźć, ale również ujarzmić. Jeżeli jednak ktoś tego dokona to może być pewien, że dobrze traktując inugami zdobędzie najlojalniejszego shikigami. Nastawienie: neutralne, brak możliwości zawarcia dobrowolnego kontraktu. Moc: są nie tylko silne i szybkie, ale również chronią przed słabymi klątwami i drobnymi obrażeniami. Przynoszą szczęście. Dwa razy na fabułę/wydarzenie gracz może wycofać niekorzystny wynik i rzucić kością ponownie. Wymagania: siła woli na poziomie zaawansowanym, siła fizyczna na poziomie średniozaawansowanym, egzorcyzmy na poziomie zaawansowanym. | SF: 30 W: 30 Z: 20 SW: 20 |
Shikigami niesklasyfikowane
Chwilowo brak.
maj 2038 roku