01 | FAQ - najczęściej zadawane pytania
Haraedo

Join the forum, it's quick and easy

Haraedo
Haraedo
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Haraedo

Pią 29 Lip - 23:31
FAQ

FAQ, inaczej Frequently Asked Question, jest zbiorem odpowiedzi na najczęstsze dylematy, stworzonym na bazie tematu z pytaniami oraz treści PW wysłanych na konto główne - Haraedo.


Pytania techniczne

Czy na forum możliwa jest multilokacja?

Pod warunkiem wywiązywania się z zasad jej korzystania - jak najbardziej. Więcej o multilokacji znajduje się w regulaminie fabuły oraz postów. Należy przy tym pamiętać, że założenie tematu w dziale chronologii jest obowiązkowe dla każdego, również dla graczy, którzy nie korzystają z funkcji prowadzenia paru wątków jednocześnie.

Ile czasu mogę pisać wątek fabularny?

Nie ma konkretnych widełek czasowych przeznaczonych na skończenie wątku, jednak w przypadku, w którym jedno z kont uczestników trafia do grupy nieaktywnych administracja ma prawo zamknąć fabułę powołując się na jej nieaktywność. Podobny zabieg może zostać wykonany w chwili, w której któraś ze stron nie odpisuje przez okres dłuższy niż 2 miesiące, a inni gracze chcą przeprowadzić akcję w blokowanej lokacji.
Sprawa ma się inaczej w przypadku retrospekcji oraz snów. Tam nie nałożono żadnych limitów czasowych, choć w przypadku tematów, w których zbyt długo nie pojawia się żaden post, moderator działu w celach czysto porządkowych może przenieść rozgrywkę do archiwum (naturalnie z możliwością jej późniejszego wznowienia).

Kiedy używa się rzutów k100 na umiejętności/wady?

Obowiązkowo na wydarzeniach pod wolę Mistrza Gry, ale można wprowadzać to również w prywatnych wątkach. Nie ma jednak takiego wymogu - jeżeli gracze ustalą między sobą zasady i przebieg fabuły, nie istnieje konieczność posiłkowania się mechaniką. Rzuty niezwiązane z wydarzeniami powinny znaleźć się tutaj, a nie w temacie oficjalnym.

Mam pomysł na wydarzenie fabularne lub event pozafabularny, ale nie jestem Mistrzem Gry i nie wchodzę w skład administracji. Co mogę zrobić w takim przypadku?

Plan na fabularne wydarzenie możesz przedstawić administracji - jeżeli nie łamie on ogólnych koncepcji fabularnych wtedy już wszystko zależy od tego czy chcesz poprowadzić wymyślony przez siebie koncept. Przy takiej opcji odsyłamy do zgłaszania się na stanowisko Mistrza Gry, którego funkcja jest niezbędna, by samodzielnie kreować linię fabularną. Przypominamy przy tym, że ranga nie jest permanentna i - jeżeli zabraknie ci czasu - w każdej chwili możesz zrezygnować z pozycji bez żadnych konsekwencji. Pomysł możesz również przedstawić jako szablon do wykorzystania przez aktualną ekipę MG. Wszystko jest do dogadania po skontaktowaniu się z administracją na konto Haraedo, gdzie prosimy cię o rozrysowanie koncepcji, ale bez umieszczania rozwiązań oraz odpowiedzi na zagadki/dylematy (pamiętaj, że administracja również ma ambicje, by brać udział w wydarzeniach, a poznanie finału automatycznie wykluczy ich z tej możliwości).
W przypadku eventów pozafabularnych sprawa ma się bardzo podobnie. Możesz podsunąć pomysł i zostawić proces realizacji nam, administracji, bądź - inaczej niż powyżej - zaoferować się i ustalić wszystko wspólnie, a następnie nadzorować to w pojedynkę.  


Pytania dot. postaci

Zależy mi na szybkim starcie. Ile czasu mogę czekać na sprawdzenie Karty Postaci?

Administracja ma ok. 48 godzin na zapoznanie się z Kartą Postaci. Następnie zostanie ona zaakceptowana bądź gracz drogą Prywatnej Wiadomości uzyska listę koniecznych poprawek do naniesienia. Nie zapominaj przy tym, że ukończywszy KP należy podbić temat postem (o losowej treści). Wiadomość zostanie usunięta po autoryzacji - jej celem jest jedynie zwrócenie uwagi administratorów na ukończenie budowy.
Jednocześnie przypominamy, że po stworzeniu treści można od razu wyruszyć na wątek fabularny (jeszcze przed oficjalną akceptacją KP) pod warunkiem, że gracz nie będzie używać mocy, umiejętności oraz przedmiotów aż do uzyskania koloru konta.

Chcę mieć realny wpływ na fabułę forum. Jak mogę tego dokonać?

Pomaga w tym uczestnictwo w wydarzeniach, ale również indywidualne ruchy bohatera z udziałem Mistrza Gry bądź przeprowadzone bez jego nadzoru, ale następnie poddane weryfikacji ze strony administratorów. Chodzi przede wszystkim o wymianę informacji między graczami a ekipą forum. Wiadomo, że nie wszystkie wątki są przez zarząd czytane od deski do deski, choć przeprowadzany motyw może mieć istotny wpływ na daną grupę, dzielnicę bądź cokolwiek innego na szerszą skalę. Przy próbach "ruszenia" mechanizmu samodzielnie prosimy o podesłanie fabuł na konto Haraedo wraz ze streszczeniem działań. Pomoże to w płynnym przepływie wiadomości, a o takich zdarzeniach pojawią się wzmianki m.in. w Sasayaku bądź zostaną one przeobrażone w długoterminowe wydarzenia - już z nadzorem Mistrza Gry. Możecie także zaproponować pomysł na większe wydarzenie, jednocześnie prosząc o możliwie jak największy angaż postaci w jego historię.

Jak mogę ulepszyć postać?

Rozwój bohatera, oprócz psychicznych i uczuciowych aspektów, za które odpowiedzialny jest gracz i jego inwencja twórcza, polega na przeznaczaniu na niego Punktów Fabularnych. Uzyskuje się je m.in. za pisanie postów (1 post fabularny = 1 PF), udział w wydarzeniach z Mistrzem Gry, zbieranie osiągnięć, podjęcie się funkcji moderatora i/lub Mistrza Gry oraz za uczestnictwo w eventach pozafabularnych.

Czy postać obcokrajowca przejdzie?

Oczywiście. Na forum dokładamy starań, aby możliwie jak najmniej ograniczać graczy w ich twórczych horyzontach. Jednocześnie w pierwszej kolejności zachęcamy do kreacji bohaterów o japońskich korzeniach, co ma umożliwić nadanie forum odpowiedniego klimatu.

Czy jeśli stworzę postać obcokrajowca to muszę wykupić umiejętność lingwistyki na poziomie co najmniej podstawowym, aby móc używać jej rodowitego oraz japońskiego języka?

Tak. Decydując się na stworzenie postaci pochodzenia innego niż japońskie gracz bierze odpowiedzialność również za fakt, że mechanika gry nie da mu z tego tytułu ulgi. Oryginalność kosztuje, zatem chcąc móc przeprowadzać płynne dialogi z innymi postaciami, twoja również musi porozumiewać się w języku japońskim, co umożliwi jedynie wykupienie lingwistyki ze spisu umiejętności.


Pytania dot. fabuły

Czy mogę samodzielnie prowadzić NPC jeżeli nie jestem Mistrzem Gry?

Do pewnego stopnia. NPC kluczowe, tj. nadzorujące daną lokację (np. właściciele lokali), przywódcy grup, bóstwa, politycy itp., nie są dostępne do prowadzenia dla graczy, jednak dowolne postacie, niemające wpływu na ogólną historię fabularną forum, ale mogące urozmaicić prywatny wątek pomiędzy bohaterami, są do waszej pełnej dyspozycji. Dotyczy to nie tylko typowo ludzkich przedstawicieli, ale niegroźnych yokai czy yurei również.
NPC nie mogą zostać wykorzystane jako jakiekolwiek wsparcie na wydarzeniach, nawet jeżeli wiąże się to z minimalną pomocą, np. zdobyciem informacji bądź dostrzeżeniem czegoś w otoczeniu.


Pytania dot. ludzi

Ile zwykli ludzie wiedzą na temat Kakuriyo (świata duchów)?

Bardzo niewiele. Minimalny procent śmiertelników wierzy w dosłownym znaczeniu w istnienie duszy po śmierci. Choć ludzie przechodzą procesy pochówków bliskich, wielu z nich praktykuje tradycje i obchodzi typowo religijne święta, rzadko kiedy przykładają do tego rzeczywistą wartość. Nie są w stanie zobaczyć oraz fizycznie odczuć istot nadnaturalnych, dlatego ich jedyną opcją na uzyskanie dowodu w związku z Kakuriyo jest stanie się senkenshą. Dla reszty pozostaje ślepa wiara.

Czy człowiek może zobaczyć yurei, yokai, kami lub inne nadnaturalne postacie i zjawiska?

W bardzo szczególnych przypadkach - tak. Na ogół nie jest to możliwe. Yurei, które nie posiadają kontraktu, nie są w żaden sposób ani widoczne, ani zdolne do skontaktowania się z ludzką jednostką w sposób inny niż dzięki snom. Pozostałe byty nadprzyrodzone (demony, bóstwa, magiczne przedmioty itp.) maskują się przebywając w Utsushiyo. Przybierają wtedy w pełni naturalną dla "zwykłych obywateli" sylwetkę, choć mogą wytwarzać wokół siebie dość specyficzną, dziwną, aurę. Motyw kamuflażu jest dla nich obowiązkowy, a nieliczne nagięcia, w których objawiają się w pełnej krasie, okazują się bardzo indywidualne, przybierają charakter nierealności (co ludzie najczęściej odbierają jako wytwór ich wyobraźni spowodowany choćby przemęczeniem) i poprzedzane są szczególną argumentacją ze strony yokai/kami.

Czy gra człowiekiem ma sens na forum opierającym się na świecie duchów?

Tak i nie - w zależności od ambicji gracza.
Tak, jeżeli nastawiamy się na luźne wątki z ewentualną, ale sporadyczną, możliwością uczestnictwa w wydarzeniach prowadzonych przez Mistrzów Gry. Należy mieć świadomość, że postać będąca człowiekiem, wrzucana w wir wydarzeń dotyczących Kakuriyo, może szczególnie obciążyć osobę odpowiedzialną za prowadzenie fabuły - taki MG zmuszony jest do naginania konceptu oraz wymyślania dla człowieka dodatkowych zadań niezwiązanych z nadnaturalnymi istotami (których ten nie jest w stanie ujrzeć) bądź szukania pomysłów na to, dlaczego dana jednostka albo zjawisko mają być przez człowieka widoczne. Rozwój postaci człowieka właściwie całościowo zależy od gracza, jego motywacji oraz planów. Sami ludzie na forum funkcjonują jako rasa "drugoplanowa", dlatego trzeba mieć na uwadze, że pojawią się fabularne etapy, w których droga uczestnictwa zostanie im zamknięta przed nosem.
I tu pojawia się opcja z "nie" - bo jeżeli gracz nastawiony jest na wartką akcję, stały angaż w fabularne koncepty i liczne spotkania z zagrożeniem ze strony yokai, to gra człowiekiem nie jest dla niego. Wyjątek pojawia się wyłącznie wtedy, gdy użytkownik pragnie rozpocząć przygodę jako człowiek, a następnie przemienić twór w senkenshę bądź yurei drogą wątkową.


Pytania dot. senkenshy

Czy senkensha może dotknąć istot znajdujących się w Kakuriyo?

Nie. Różnica między człowiekiem a senkenshą wiąże się wyłącznie z efektami percepcyjnymi, ograniczonymi do wzroku oraz słuchu, czasami, w bardzo skrajnych przypadkach, do węchu. Medium nie znajduje się jednak w Kakuriyo. Można porównać to do rozdzielenia psychiki i fizyczności, gdzie umysłem senkensha jest w stanie znajdować się w Kakuriyo, jednak ciało stabilnie pozostaje w Utsushiyo. Nie dotknie on zatem żadnej istoty nadprzyrodzonej, która aktualnie znajduje się w równoległym świecie.

Czy postać może się urodzić senkenshą?

Jeżeli podczas porodu akcja serca niemowlęcia zostanie zatrzymana, a następnie wznowiona, można założyć, że postać urodziła się jako senkensha.


Pytania dot. yurei

Jaka jest różnica między yurei a yokai?

Yokai to (nadnaturalne) istoty wywodzące się z japońskiej mitologii i ludowych wierzeń. Przybierają różne formy - potworów, kreatur, humanoidalnych bóstw, przedmiotów z kończynami, nieludzkich zwierząt, nawet zjawisk. Warto tu zaznaczyć, że w wielu tekstach yurei zalicza się do podgrupy yokai, jednak na potrzeby forum rozdzielamy obydwa terminy, pozwalając tym pierwszym zaistnieć bardziej indywidualnie.
Yurei, najkrócej ujmując, to duch, podobny do duchów znanych z amerykańskich produkcji i zachodnich wierzeń. Gdyby stworzyć motyw yurei, posiłkując się tekstami z japońskiej mitologii, byłby on bardzo ograniczony: tym konkretnym typom duchów nadany jest nawet wygląd (czarne włosy, białe szaty). Na forum, dla umilenia i zróżnicowania wizerunków, cecha związana z aparycją została zanegowana, samym zaś yurei nadano charakter "mściwych bytów". Jest to zatem ludzka dusza, której nie udało się przejść do zaświatów z powodu trzymających ją na ziemi nierozwiązanych spraw.

O co chodzi z tym "przechodzeniem" między światami u yurei? Co dzieje się z ciałem ducha, jeżeli postanowi on wejść do Kakuriyo?

Yurei ma opcję przechodzenia między światami - Kakuriyo (świat duchów) oraz Utsushiyo (świat ludzi). Warto cały czas pamiętać, że postać, jako yurei, jest przede wszystkim duchem - niematerialnym bytem, który nie posiada żadnej konsystencji, ciężaru, zapachu itp. Ciało uzyskane dzięki keiyaku suru działa w pewien sposób jak pojazd. Może zostać uszkodzone czy odświeżone, ale choć yurei w każdej chwili może je opuścić, ono samo nie znika, podobnie jak nie znika środek transportu, jeśli tylko wystawić z niego nogę - zwyczajnie pozostaje w danym miejscu, ale bez operatora nie może się poruszyć. Kest właśnie jak auto, z którego kierowca się wymknął, nie wyłączywszy akumulatorów. Oddycha i przeprowadza wszystkie inne funkcje życiowe, ale zachowuje się jak nieprzytomne. Wpływa na nie otoczenie (warunki atmosferyczne), poddaje się również ingerencji osób trzecich (może zostać - dla przykładu - zaatakowane bądź przeniesione w inną lokację). Taka opcja jest dla ducha szczególnie ryzykowna. Nie ma on stałego wglądu w fizyczną powłokę, toteż nie jest w stanie na bieżąco nadzorować jej sytuacji. Niemniej funkcja umożliwia duchowi kontakt z yokai, które nie przybrały ludzkiej postaci (tj. znajdują się w Kakuriyo, niewidoczne dla ludzi), czego nie mógłby zrobić, pozostając we własnym ciele.
W wielkim skrócie: yurei będący we własnym ciele oddziałuje na Utushiyo (ma jednak cechy senkenshy, widzi zatem Kakuriyo, ale poziom jego działań ograniczony jest wyłącznie do wzroku, słuchu, w niektórych przypadkach do węchu), a opuszczając ciało oddziałuje na Kakuriyo.
Ciało nie znika w momencie opuszczenia przez yurei. Pozostaje w tym samym miejscu, w którym zostało "porzucone", i w momencie ponownego przybrania fizyczności, yurei musi znaleźć się w jego pobliżu.

Czy możliwe, aby yurei był kilkuwieczny?

Nie. Istnienie yurei opiera się przede wszystkim na jego celu. Wraz z biegiem lat cel ten przestaje być wystarczająco klarowny, a czasami znika permanentnie wraz ze śmiercią dotyczących go osób. Zwlekanie z realizacją popycha duszę do degradacji, w wyniku której może stać się borei.
Haraedo